Pendules

Korte informatie over Franse Pendules

Klokken die iets vertellen.

Klokken met een verhaal, met een beeldspraak en symbolen.

Kenmerkend bij de vuur vergulde bronzen Franse pendules uit de Louis Seize periode, Empire periode en zelfs nog in de Louis Philippe periode.

De kunstenaars die de klokken ontwierpen, werden vaak geïnspireerd door de Griekse en Romeinse klassieke oudheid.

Het neoclassicisme was van grote invloed in deze periode waarbij abstracte ideeën als beeldspraak, metafoor middels mythologische figuren, wordt weergegeven.

Bijvoorbeeld:

Amor/Cupido/Eros symbool voor de liefde.

Apollo – geneeskunde en muziek.

Aphrodite– liefde, vruchtbaarheid, beschermster van flora/fauna.

Hermes – handel          En nog vele anderen.

De muzen Urania – astrologie, Erato – hymne, het lied,

Clio – de muze van de geschiedschrijving enz.

Ook waren historische gebeurtenissen en historische personen onderwerp voor een ontwerp van een klok. Elk onderwerp had zijn eigen verhaal en symboliek.

Allegorie:

Het waren vaak allegorische voorstellingen: een symbolische voorstelling, beeldspraak van een idee of een abstract begrip. Dit kon b.v. door personificatie d.w.z. een menselijk figuur die met behulp van voorwerpen en attributen een begrip weergeeft zoals moed, liefde, rechtvaardigheid, jaloezie enz.

De zeven deugden:

Prudentia -voorzichtigheid,

Justitia –rechtvaardigheid,

Temperatia – gematigdheid,

Fides – geloof,

Fortitudo – moed,

Spes – hoop,

Caritas – liefde.

Ook voorwerpen en dieren werden als metafoor gebruikt. Zo staat b.v. de spiegel voor ijdelheid, de hoorn des overvloeds voor rijkdom, de hond voor trouw en waakzaamheid.

Door middel van deze symbolen en personificatie konden de kunstenaars een thema of boodschap in hun voorstelling stoppen.

De opdrachtgevers in de 18e- en de 19e-eeuw, voor kunst in het algemeen en de pendules in het bijzonder, was de elite in Frankrijk. De elite had een gedegen kennis van de muziek, kunst, politiek, literatuur en filosofie. De zonen werden op rondreis door Europa gestuurd ( De Grand Tour) om de nodige kennis op te doen over de politiek, kunst, cultuur en taal van die landen, om zodoende mee te tellen in deze bovenklasse.

 

Plato, Grieks filosoof (427 – 347 v. Chr.)

Het Neoplatonisme raakte in zwang in de 19e-eeuw en was mede van invloed op de kunstwereld. Plato bekend door zijn ideeënleer, de onbewuste kennis van zaken/ideeën dat de onsterfelijke ziel vóór de geboorte heeft ervaren. De ideeën over de geestelijke liefde/ Platonische liefde hebben grote invloed gehad op de kunsten en literatuur van humanisme en renaissance en op de romantiek en symbolisme.

De leer gaat uit van de - bovennatuurlijke wereld waarin de goden zich bevinden en de - natuurlijke, tastbare, stoffelijke wereld waarin wij leven. Alles in de tastbare wereld heeft het goddelijke in zich volgens deze leer. In de rangorde is de steen laag gesitueerd, daarboven de planten, dan de dieren met bovenaan de mens. De mens stijgt hier boven uit, kan beschouwen, nadenken, kiezen, kan genieten van kunst, poëzie, muziek en zodoende opstijgen naar hogere sferen. De mens is hier de meest goddelijke vorm. (Dit ook volgens de christelijke leer “de mens is naar Zijn evenbeeld geschapen”).

Michelangelo was ook aanhanger van het Platonisme.

Hij zei bijvoorbeeld “de goddelijke vorm (het beeld) zit al in de steen, je hoeft alleen maar het overtollige steen weg te halen”.


Leonardo da Vinci, ook aanhanger van het Platonisme, laat in een tekening zien, dat de mens perfect in een cirkel en in een vierkant past.                       

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


De bronzen pendules waren vuurverguld.

Het vuur vergulden van de bronzen voorwerpen zoals beelden, kandelaars, pendules is een techniek die erg gevaarlijk is.

De kwikdamp is uiterst giftig. Deze techniek is vanaf 1830 verboden, maar toch zien we in de Louis Philippe periode nog vuurvergulde pendules.

Het is een techniek waarbij goudpoeder in kwik werd opgelost (amalgaan) en werd aangebracht op het bronzen voorwerp.

Door verhitting verdampte het kwik en bleef er een goudlaagje achter. Bij inademing zeer ongezond en gevaarlijk.

Verschillende ambachtslieden waren actief bij het produceren van de pendules, allereerst de kunstenaar die in opdracht een creatie ontwierp. De mallenmaker, bronsgieter en daarna de ciseleur die de onderdelen passend maakte en de zeer fijne details aan bracht. Groot vakmanschap is vaak te zien bij de pendules waarbij men oog had voor de zeer fijne details.

En uiteraard maakte de uurwerkmaker ook onderdeel uit van het team van ambachtslieden               

 

Aan de productie van de pendules verdienden verschillende ambachtslieden. Het meeste werd verdiend door de makers van de kast waarvan de ciseleur het grootste aandeel pakte.

Het bronzen model kwam grof uit de mallen. De gietkanalen moesten verwijderd worden, waarna de onderdelen in elkaar gezet werden. Hier onder als voorbeeld, een afbeelding van een appel waar de gietkanalen nog aan zitten.

Dan kwam het aan op echt vakmanschap, de fijne afwerking om de details te accentueren. Hier kon de ciseleur zich onderscheiden van zijn collega’s en daar zie je dan ook grote kwaliteitsverschillen.

Daarna ging de kast naar de vergulders waar, na het vergulden, het geheel gepolijst werd.

Soms werden gedeelten, zoals rotspartijen of personen, donkerbruin gepatineerd. (Zie pendule Voltaire).

 



Rest nog een vermelding van de latere pendule(stellen) welke van veel mindere kwaliteit zijn en ook veel minder artistieke waarde hebben.

 

Brons is een duur materiaal en werd dan ook later in de 19e-eeuw veel minder gebruikt. Men ging over op een goedkope legering. Vanaf 1860 werd de legering Spelter gebruikt, een “kunstbrons” gemaakt van zink en lood. Een kwetsbaar en zacht materiaal dat makkelijk te gieten is. Onder andere de Fam. Moreau, Franse beeldhouwers, hebben dit materiaal in hun begin periode veel toegepast op hun beelden. Zij werkten tot begin 20e-eeuw. Begin 20e-eeuw werd een ander materiaal het z.g.n. ZAMAK gebruikt bij de produktie van beelden en pendulestellen.

                                                     Z. ink – A. luminium – M. agnesium – K. oper ----Z A M A K

Dus niet te verwarren met het Spelt.

Zamak is ook makkelijk te verwerken maar van betere kwaliteit en sterker dan het Spelt.

Deze pendules zijn echter niet te vergelijken met de hier voor beschreven 18e- en 19e- eeuwse Franse pendules.

 


===================================================================================================


        Navolgend een aantal pendules waar, de hiervoor beschreven inspiratie van de                                              kunstenaar voor het ontwerp, mooi te zien is.

 

Pendule Voltaire

99. Een unieke, Franse vuur vergulde bronzen pendule.

Een prachtige, zeer gedetailleerde klok voorstellende Voltaire pseudoniem van François Marie Arouet 1694 – 1778. Frans schrijver, essayist, filosoof en vrijdenker, voortrekker van de Franse Verlichting, Eeuw van de Rede. “ Door gebruik van de rede en gezond verstand komt men tot de waarheid ”.

Hij schreef o.a. Oedipe, Candide en La Henriade, een epos in verzen. Dit laatste werk vinden we in de klok terug.

Voltaire is in Den Haag en Leiden geweest.

Beschrijving: Een prachtig versierd basement met bloemmotieven en acanthus dat overgaat in voluutvormen. Onder mooie ronde vormen waar bij de voet overgaat in de vorm van een rol. Het smaller toelopende middenstuk is op de hoeken versierd met zwanen. Bovenop dit basement staat een vierkante klokkast met het uurwerk en zijn verzilverde wijzerplaat, waar Breguet wijzers de Romeinse uurcijfers aan wijzen. Rond de wijzerplaat zit een lunette in de vorm van een parelrand. Op de hoeken van dit klokkastje twee mooie gestileerde griffioenen.

Bovenop het klokkastje bevindt zich een boekenkast met boeken en daar voor een inktpot met rocaille pootjes en een schrijfveer(pen).

Op de kap ligt een papierrol met de tekst “ La Henriade ” een epos van Voltaire. Een episch gedicht dat handelt over de belegering van Parijs in 1589 door Hendrik III.

Naast de klokkast staat hij in gepatineerd brons, met zijn prachtige, in detail weergegeven kleding, hoofd en haarlokken, met onder zijn arm een boek en aan de andere zijde een wandelstok met flossen.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen; voor het gaande werk en voor het slagwerk.

Gaande werk: Heeft een  ankergang en een slingerophanging aan een zijden koordje.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf  en een hamertje slaat op helder klikkend belletje.

Afmetingen:

Ho: 48.0 cm

Br : 35.0 cm

Di : 12.0 cm

Datering:  1ste – helft van 1800.

 

===================================================================================================

Pendule Ceres

89. Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving;

Een pendule met een rechthoekig donker bruin/groen gepatineerd bronzen basement en daarop een vierkante gepatineerde klokkast met het uurwerk. Op het dak staat een vuur vergulde mand met bloemen. Een vrouw met een boekje staat naast de kast op het basement. Aan de andere zijde een geciseleerde gieter, met daarop een vlinder, hoorn des overvloeds (Cornucopia) en een dorsvlegel. Het basement is versierd met een applique : een boog, een foedraal met pijlen en een flambouw.

Het betreft hier waarschijnlijk een voorstelling van Ceres, Godin van de land- en tuinbouw (gieter, dorsvlegel, bloemen en ranken) 

Rond de wijzerplaat zit een lunet, met kraallijst. De witte geëmailleerde wijzerplaat heeft Romeinse cijfers en heeft de vermelding “Cretin Morbier”. De uren en minuten worden aangewezen door Breguet wijzers.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen, voor het gaande werk en voor het slagwerk.

Gaande werk: Heeft een ankergang en aan een zijden koordje de slingerophanging.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 36.5 cm

Br : 27.5 cm

Di : 10.0 cm

Datering: Empire Begin 1800

===================================================================================================

Pendule Venus

92. Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving;

Een pendule met een rechthoekig verguld bronzen basement en daarop een vierkante kast met het uurwerk.

De pendule heeft een zeer rijke en verfijnde allegorische voorstelling van de liefde, hoop en geluk. Het basement is rijkelijk versierd met appliques > een lauwerkrans met daarin een anker(hoop) en bladmotieven. Op het basement staat een vrouw(Venus) met anker en aan de andere zijde een roer in hartvorm > voorspoed en geeft de richting aan. (Venus wordt wel afgebeeld met Amor en een roer). Bovenop het kastje twee zeer fijn geciseleerde Dorische zuilen verbonden door een arcade en bekroond met twee bloemenmanden. Tussen de zuilen een schommel met een mand en daarin een kindje met een pijl in zijn hand(Amor). Het geheel staat op fijn bewerkte bolle pootjes. De witte geëmailleerde cijferring heeft Romeinse cijfers en een lunet met bloemmotieven. De uren en minuten worden aangewezen door Breguet wijzers.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen, voor het gaande werk en voor het slagwerk.

Gaande werk: Heeft een ankergang en aan een zijden koordje hangt de slinger.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 45.0 cm

Br : 32.0 cm

Di : 12.0 cm

Datering: Empire, begin 1800

===================================================================================================

                           Pendule Aphrodite

93. Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving: Een pendule met een rechthoekig verguld bronzen basement en daarop een rechthoekige kast met het uurwerk. De pendule heeft een zeer rijke en verfijnde allegorische voorstelling van de liefde, kunst, voorspoed en rijkdom. Het basement is rijkelijk versierd met appliques > Dorische zuilen met daar tussen guirlandes en bloemslingers. In het midden de hoorn des overvloeds > Cornucopia. Op het basement staat een vrouw (Aphrodite met de duiven en Amor?) Aan de andere zijde zien we een zeer fijn geciseleerde zuil, met daarop Amor of Eros > een gevleugelde putti met een lauwerkrans. Bovenop het kastje een mand met duiven, een muziekblad en een lier. De vergulde wijzerplaat heeft een lunet van bloemen en in het midden een guilloche en onder een applique met draperieën en een foedraal met pijlen (Amor) . Het geheel staat op fijn bewerkte bolle pootjes. De uren en minuten worden aangewezen door Breguet wijzers.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen, voor het gaande werk en voor het slagwerk.

Gaande werk: Heeft een ankergang en aan een zijden koordje hangt de slinger.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 43.5 cm

Br : 31.5 cm

Di : 13.0 cm

Datering: Empire, begin 1800

===================================================================================================

Pendule Hoorn des Overvloeds

97. Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving: Een pendule met een rechthoekig verguld bronzen basement en daarop een rechthoekige kast met het uurwerk. De pendule heeft een zeer rijke en verfijnde allegorische voorstelling van de overvloed, voorspoed en rijkdom. Het basement is rijkelijk versierd met appliques > in het midden een rozenkrans met daarin twee duiven die symboliseren de liefde. Daar omheen een zeer rijke decoratie met bloemen, ranken en palmet. De onderlijst is versierd met palmet. Het kastje op het basement huisvest het uurwerk met een witte emaille wijzerplaat waar de Breguetwijzers de Romeinse uurcijfers aanwijzen. Het is gesigneerd Buijs á Amsterdam (Baillie 1822). Om de wijzerplaat zit een fijn geciseleerde lunette in parel en bandmotief. Het kastje is verder zeer fijn gedecoreerd met twee cornucopia’s en twee cupido’s met guirlandes. Bovenop is het kastje versierd met een lauwerkrans en daarover heen een guirlande. Daarachter een cornucopia (hoorn des overvloeds) in een zeer bijzondere vorm van een ramskop. De lijst heeft een palmetversiering. Links op het basement staat een ronde zuil met een vaas met bloemen en rechts een Griekse man (God?) met een flambouw en in de andere hand een kan waarmee hij de bloemen water geeft. Het geheel staat op fijn bewerkte bolle pootjes.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen, voor het gaande werk en voor het slagwerk.

Gaande werk: Heeft een ankergang en aan een zijden koordje hangt de slinger.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 43.0 cm

Br : 34.0 cm

Di : 13.0 cm

Datering: Empire, begin 1800

===================================================================================================

Pendule Wetenschap

98. Frans vuur vergulde bronzen Pendule/Tafelklokje.

Beschrijving: Zeer fijn en gedetailleerd bewerkt klokje, getuigt van een groot vakmanschap.

Een pendule met een rechthoekig, verguld bronzen basement en daarop een rechthoekige kast (sokkel) met het uurwerk. Op het dak een aantal voorwerpen die in het teken staan van de wetenschap en astronomie: het hemelgewelf met de dierenriem, een meetlat, passer, boeken, een koker met(veer)pennen en een lauwerkrans. Het kastje zelf heeft in de hoeken, om de wijzerplaat, 4 spandrels in de vorm van bloem- en bladmotieven. Onderaan de kast een, in zeer fijn reliëf, applique, voorstellende een bibliotheek. Het geheel staat op mooi bewerkte bolle pootjes.

Wijzerplaat: De witte emaille wijzerplaat heeft een lunette met zeer fijn geciseleerde bloemmotieven. Het is gesigneerd met de naam Lemoine á Paris. Rond 1800 een beroemde klokkenmaker.

De uren en minuten worden aangewezen door Breguet wijzers.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen, voor het gaande werk en voor het slagwerk.

Gaande werk: Heeft een ankergang en aan een zijden koordje hangt de slinger.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 35.0 cm

Br : 16.0 cm

Di : 10.0 cm

Datering: Empire, begin 1800

===================================================================================================

Pendule Ninon L'Enclos

                                                     

   

100. Een Frans vuur vergulde bronzen pendule.

Een unieke weinig voorkomende pendule met de afbeelding van Ninon L’Enclos ( 1620 – 1705) Franse courtisane in de periode van Louis XIV. Zij heeft vele minnaars gehad onder voorname, vooraanstaande lieden. Een van hen was de graafvan Nançay ,

Louis de La Châtre (1613 – 1664). Voltaire vertelde dat de graaf een brief van Ninon L’Enclos had geëist met de belofte dat ze hem trouw zou blijven tijdens zijn afwezigheid. De brief met belofte is in dit uurwerk te zien.

Ze liet de jonge Voltaire 2000 Tourney – ponden na, zodat hij aan het begin van de 18e- eeuw boeken kon kopen.

Beschrijving: Bruin gepatineerde bronzen basement met een brons vuur vergulde palmetrand en een brons vuur verguld onderstel in bloem - en voluutvorm. Bovenop het basement staat een kastje waarin het uurwerk is opgenomen. Onderaan dit kastje hangt een zeer fijn geciseleerde draperie. Er staat een inktpot op met een veer(pen) en de brief met belofte aan graaf Louis de La Châtre met de tekst:

                                                       Moi Ninon de l’Enclos promets au Dc de Lachâtre.

Aan de andere zijde op het basement, staat Ninon. De zeer fijne en gedetailleerde uitvoering van haar beeltenis getuigt van een groot vakmanschap van de ontwerper en maker. Haar rijke 17e- eeuwse robe met de prachtige kraag met edelstenen, de zeer gedetailleerd weer gegeven mouwen en geplooide jurk laten dit zien, evenals haar krullen en haardracht en voorhoofdband/sierraad.

WIJZERPLAAT: Rond de wijzerplaat zit een lunette in bladmotief. Het middenveld van de wijzerplaat is vuur verguld en versierd met een zeer fijn lijnenspel in de vorm van een stralenkrans. De uren in Romeinse cijfers op de verzilverde cijferring, worden door Breguetwijzers aangewezen.

UURWERK: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen, één voor het gaande werk en één voor het slagwerk. Een hamertje slaat op een belletje met een mooie heldere klank.

AFMETINGEN: Ho: 46.0 cm

                             Br : 35.0 cm

                             Di : 13.2 cm

DATERING: Eerste helft van 1800

===================================================================================================

Pendule De Troubadour


101. Franse pendule.

   DE TROUBADOUR

Een troubadour was al bekend in de 11de- eeuw. Zanger van het levenslied over de liefde, de minnezanger, maar ook over oorlogen, de kruistochten en het was ook dansmuziek. De troubadour begeleidde zichzelf op een luit of een lier. De luit heeft een bolle klankkast en een brede hals die bovenaan naar achteren knikt met de stemknoppen op een knoppenkast. Een ander kenmerk is dat de snaren in paren zijn.

Beschrijving: Weinig voorkomende zeer kleine pendule met een rechthoekig bronzen basement. Dit basement is aan de voorzijde versierd met vergulde appliques > in strik -, fakkel -, bloem -, lint - en bladmotieven. Het geheel rust op fijn geciseleerde pionvormige pootjes. Bovenop het basement staat een vierkant bronzen kastje dat het uurwerk huisvest. Dit uurwerk heeft een witte emaille wijzerplaat met Romeinse cijfers. Breguetwijzers wijzen de uurcijfers aan. Op het uurwerkkastje staat een lier, een muziekboek en de muts van de troubadour. Links van het kastje staat een flambouw op een rond basementje en is versierd met een lauwerkrans en lint. Rechts de troubadour met zijn luit.

Uurwerk: Het 8- daags uurwerk heeft een veerton voor het gaande werk en een voor het slagwerk en een ankergang als echappement. De slingerophanging is aan een zijden koordje.

Afmetingen:

Ho: 24.5

Br: 18.5

Di:   7.5

Datering: 1ste helft van 1800 – ca 1850.

===================================================================================================

Pendule Bacchus

103. Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving;

Een pendule met een rechthoekig vuur verguld bronzen basement en daarop een donker bruin gepatineerde rotsformatie met het uurwerk en naast het uurwerk bronzen vuur vergulde bladmotieven. Op het basement een beeld, voorstellende de jonge Bacchus als naakte jongeling met een tros druiven in zijn hand, voerend aan een bok. Het geheel is zeer fijn en gedetailleerd weergegeven. Bacchus de Romeinse god van de wijn, zoon van Jupiter en Semele. De Griekse god Dionysos, zoon van Zeus en Semele, is de equivalent van Bacchus. Het bronzen vuur vergulde basement staat op ronde voeten in voluutvorm en gaat over in een langgerekt acanthus blad. Het middenveld is versierd met een wijnkan, een roemer/wijncoupe en een staf met bladmotieven. Onder een rand met palmet en omega tekens met bloem. Daaronder een bijzondere lijst met het motief  Rais-de-coeur.

Datering: ca. 1840 in de eclectische stijl van Louis Philippe. (Louis Philippe (Burger)koning van Frankrijk - 1830 tot 1848).

Wijzerplaat: De verzilverde wijzerplaat heeft een lunette met parellijst. De Romeinse cijfers worden aangewezen door Breguet wijzers.

Uurwerk: Het 8-daagse uurwerk heeft twee veertonnen, één voor het gaande werk en één voor het slagwerk.

Gaand werk: Ankergang en touwtje-slingerophanging.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 34 cm

Br : 26 cm (pootjes)

Di : 9.5 cm

 

===================================================================================================

Pendule Erato

105.Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving: Een pendule met een rechthoekig vuur verguld bronzen basement en daarop een vierkant kastje met het uurwerk. Het kastje heeft in de hoeken 4 ornamentjes in bladmotief. Op het kastje zit een beeld, voorstellende Erato (de beminnelijke) met de voeten op een voetenbankje en een lier in haar hand. Erato is één van de negen muzen uit de Griekse mythologie. De muzen zijn de dochters van Zeus en zussen van Apollo. Zij was de godin van de hymne, lied, lyriek en liefdes gedicht. Het bronzen basement is zeer fijn versierd met muziekinstrumenten, linten en een krans. De plintlijst heeft bandelwerk als versiering. Bovenop het kastje zit de zingende en spelende Erato met haar lier, met naast haar een lauwerkrans en een papierrol met haar gedichten. De lauwerkrans wordt ook vaak bij poëtische thema’s gezien. Naast het kastje een hoorn en een palmtak hetgeen staat voor vreugde, blijdschap, overwinning en vrede. De wijzerplaat heeft Romeinse cijfers en is bolvormig en in reliëf met bladmotieven gedecoreerd. De wijzers zijn van het Breguet type. 

Uurwerk: Het 8-daagse uurwerk heeft twee veertonnen, één voor het gaande werk en één voor het slagwerk.

Gaand werk: Ankergang en touwtje -slingerophanging.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 39.5 cm

Br : 29.0 cm

Di : 10.0 cm

Datering: 1ste-helft van de 19de-eeuw.  Louis Philippe

===================================================================================================

Pendule Apollo

84. Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving;

Een weinig voorkomende, zeer kleine pendule, met een rechthoekig verguld bronzen basement en daarop een vierkant kastje met het uurwerk. Het dak van dit kastje is versierd met een lier, fakkel en lauwerkrans. Dit zijn attributen van Apollo, god van de muziek en kunsten. Apollo staat naast de kast op het basement en aan de andere zijde een harp. Het basement is aan de voorzijde versierd met appliques > lauwerkransen en trompetten. Rond de wijzerplaat zit een lunet, zeer fijn geciseleerd met spitsboogjes. Het geheel staat op vier fijn bewerkte pootjes. De vergulde wijzerplaat heeft Romeinse cijfers en een centrum met een guilloche in de vorm van een stralenkrans. De uren en minuten worden aangewezen door Breguet wijzers.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft een veerton voor het gaande werk en een ankergang als echappement. De slingerophanging is aan een zijden koordje.

Afmetingen:

Ho: 22.5 cm

Br : 15.5 cm

Di :  7.0 cm

Datering:

Empire periode.

Begin 1800

===================================================================================================

Pendule Clio

87. Frans vuurvergulde bronzen Pendule.

Beschrijving: Een pendule met een rechthoekig vuurverguld bronzen basement en daarop een donker bruin gepatineerde rotsformatie met het uurwerk. Hierop een beeld, voorstellende Clio (zij die verkondigt) met een schrijfstift in haar hand en schrijfblad in haar andere hand. Clio één van de negen muzen uit de Griekse mythologie. Zij was de godin van de geschiedschrijving en heldendicht en schreef de namen en de daden van grote helden in de wereld op.

Het bronzen vuurvergulde basement is evenals de plintlijst, gedecoreerd met rocailles, voluten en bladmotieven. Rond de witte geëmailleerde wijzerplaat zit een lunet met een kraallijst. De wijzerplaat heeft Romeinse cijfers en vermelding “Cailliaux à Nantes”. De wijzers zijn van het Breguet type. Op de achterplatine van het uurwerk staat de vermelding “ Medaille D’or. Pons 1827 ” . Een gouden medaille gewonnen in dat jaar door de uurwerkmaker Honoré Pons(1773 - 1851) Een beroemd uurwerkmaker die meerdere medailles heeft gewonnen.

Uurwerk: Het 8-daagse uurwerk heeft twee veertonnen, één voor het gaande werk en één voor het slagwerk.

Gaand werk:Ankergang en touwtje -slingerophanging.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:                     

Ho: 39.5 cm

Br : 28.0 cm

Di : 10.0 cm

Datering: 1ste-helft van de 19de-eeuw

===================================================================================================

Pendule Herderin



Romantische voorstelling

90. Frans vuur vergulde bronzen Pendule.

Beschrijving; Romantische voorstelling.

Een pendule met een rechthoekig verguld bronzen basement en daarop een vierkant kastje met het uurwerk. Het dak van dit kastje is versierd met een vrouw, een herderin, die een schaap voert. Deze voorstelling is zeer gedetailleerd en verfijnd uitgevoerd. Naast dit kastje zien we aan de ene zijde een boomstronk waarop haar voet rust en aan de andere zijde een rotspartij met daarop een zeer fijn geciseleerde mand met bloemen. Daar achter een herdersstaf met strik. Het basement is aan de voorzijde versierd met een allegorische voorstelling van liefde en trouw > een landschap met bomen, hond(trouw) en schapen (zachtmoedig, onschuld, vreedzaam). Een jongeman biedt een gevulde schotel aan(liefde). De wijzerplaat heeft een cijferring met Romeinse cijfers welke is afgezet met een vlakke lijst en een kraallijst. De wijzers zijn van het type Breguet. Het geheel staat op vier fijn bewerkte pootjes.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen één voor het, met ankergang, gaande werk en één voor het slagwerk, dat gereguleerd wordt door een sluitschijf. De slingerophanging is aan een zijden koordje.

Afmetingen:

Ho: 38.5 cm (top herdersstaf)

Br : 28.0 cm

Di : 10.0 cm

Datering:

Begin 1800. Louis Philippe

===================================================================================================

Pendule Apollo

91. Frans vuurvergulde bronzen Pendule.

Beschrijving;

Een pendule met een rechthoekig verguld bronzen basement en daarop een rechthoekige kast met het uurwerk. Het dak van deze kast is versierd met een lier, boek en lauwerkrans. Dit zijn attributen van Apollo, god van de muziek en kunsten. Apollo staat naast de kast op het basement. Het basement is rijkelijk versierd met appliques > zuilen verbonden met guirlandes, slingers en daar tussen een wereldbol en muziekinstrumenten. De uurwerkkast is versierd met appliques > Cornucopia (hoorn des overvloeds), een korenschoof en guirlandes. Rond de wijzerplaat zit een lunet, zeer fijn geciseleerd met o.a. een kraallijst en bladmotieven. Het geheel staat op zeer fijn bewerkte bolle pootjes. De witte geëmailleerde wijzerplaat heeft Romeinse cijfers en heeft een vermelding “ à Paris ”. De uren en minuten worden aangewezen door Breguet wijzers.

Uurwerk: Het 8- daagse uurwerk heeft twee veertonnen, voor het gaande werk en voor het slagwerk.

Gaande werk: Heeft een ankergang.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 39.5 cm

Br : 10.2 cm

Di : 11.0 cm

Datering: Empire

Begin 1800


===================================================================================================

Pendule L'étudiant

107. - L’étudiant – De student.

Frans vuurvergulde bronzen Pendule. 

 

Beschrijving:

Een kleine pendule met een vuur verguld bronzen basement en daarop een donker bruin gepatineerde rotsformatie met het uurwerk. Hierop een beeld, voorstellende een meisje met een schrijfstift in haar hand en schrijfblad in haar andere hand. Het meisje is afgestudeerd, aan haar zijde zien we een papierrol met een studentenhoed/muts die dan gedragen wordt.

Het bronzen vuur vergulde basement is gedecoreerd met rocailles, voluten en bladmotieven en in het midden een schelpmotief.

Naast het uurwerk bloem- en bladmotieven.

Rond de witte geëmailleerde wijzerplaat zit een lunet met een kraallijst.

De wijzerplaat heeft Romeinse cijfers. De wijzers zijn van vuur verguld brons.

Uurwerk: Het 8-daagse uurwerk heeft twee veertonnen, één voor het gaande werk en één voor het slagwerk.

Gaand werk: Ankergang en touwtje -slingerophanging.

Slagwerk: Wordt gereguleerd door een sluitschijf.

Afmetingen:

Ho: 30.0 cm

Br : 20.0 cm

Di :   8.0 cm

Datering: Louis Philippe,  1ste-helft van de 19de-eeuw

 

===================================================================================================

Share by: